90% van start-ups falen, dat is algemeen bekend. Één van de grootste redenen (34%) waarom start-ups falen, is omdat er onvoldoende product validatie gedaan wordt.
Als je zelf een start-up of app idee hebt, zullen deze cijfers je kunnen afschrikken om verder jouw idee uit te werken. Toch is het mogelijk om dit risico te minimaliseren en daadwerkelijk succes te boeken.
Door product validatie te doen voor je jouw idee volledig uitwerkt, verminder je veel risico’s. Hierdoor zal je zekerder zijn over jouw idee en zorg je ervoor dat jij deel uit kan maken van die 10% die wel slaagt. In deze blog leggen we je in 12 heldere stappen uit hoe je succesvol jouw app of start-up idee kan valideren. Met behulp van real-life cases en handige templates kan je zo zelf aan de slag gaan voor jouw eigen idee!
Wat bedoelen we met een (app) idee valideren?
Bij het valideren van een idee ga je na of er voldoende behoefte is naar jouw product. Je test de viability van het product. Dit doe je door middel van het uitvoeren van een marktonderzoek en het testen van je product bij potentiële gebruikers. De hoofdvragen van je onderzoek zijn:
- Is mijn idee de juiste oplossing voor het probleem (product-market-fit)?
- Zijn mensen bereid om te betalen voor de oplossing (mijn idee)?
Waarom is een (app) idee valideren zo belangrijk?
Je kan er voor kiezen om gelijk je idee uit te werken en op de markt te brengen. Zo kom je erachter of je idee werkt of niet. Dit is erg riskant en veel start-ups falen doordat ze deze route volgen. Vaak wordt het belang van een oplossing voor het probleem overschat en blijkt de oplossing dan ook niet te matchen.
Wanneer je er voor kiest om een idee te valideren, word je een expert over het probleem, maar ook je eigen idee. Door het te valideren, bespaar je ook tijd en geld. Als de validatie slecht resultaat levert, kan je altijd nog teruggaan om je idee aan te scherpen.
Een bekend voorbeeld van een bedrijf dat succesvol haar product valideerde, is Dropbox. Drew Houston startte het bedrijf met alleen een landingspagina en een product demo video. Dit zorgde voor een groei van 5000 naar 75000 mensen op de wachtlijst in 1 dag(!!) - terwijl ze nog niks hadden gebouwd. Valideer eerst, bouw daarna.
De belangrijkste redenen om je idee te valideren zijn dus:
- Je wordt expert over de markt en jouw idee.
- Je bespaart tijd en geld.
- Je vermindert risico’s en kansen op falen.
- Je trekt potentiële investeerders aan.
Hoe valideer je een app of start-up idee?
In dit stappenplan gaan we er van uit dat je al een oplossing voor een probleem geïdentificeerd hebt. Door de volgende 12 stappen te volgen kan je testen of jouw idee een succes kan zijn.
Stap 1. Valideer je problem/solution-fit
Voordat je met het valideren van je idee begint, is het belangrijk om nog te checken of jouw idee wel een daadwerkelijke oplossing kan zijn voor het probleem: een problem/solution-fit. Zo’n problem/solution-fit vereist nog geen diepgegrond marktonderzoek en aannames zijn niet verboden.
Je kan gebruik maken van het Lean Canvas (gratis template) om hiermee aan de slag te gaan. Dit canvas helpt je met design-thinking, het bepalen van je doelgroep en de problemen & oplossingen te identificeren. Het resultaat is uiteindelijk een idee dat echt past bij het probleem.
We hebben eerder een uitgebreide blog geschreven over het Lean Canvas. Lees deze ook vooral om hiermee aan de slag te gaan!
Stap 2. Ken je competitie
Wanneer je een potentiële problem/solution-fit hebt, kan je dieper marktonderzoek doen. Hierin is het belangrijk om uit te zoeken welke (vergelijkbare) oplossingen er momenteel op de markt aangeboden worden. Zo kan je bepalen of er een plek is voor jouw product op de markt en waar die plek is. Er zijn een paar belangrijke punten die je kan analyseren over je competitie:
- Identificeer wie je grootste concurrenten zijn. Er zijn duizenden apps in de App Store die misschien dezelfde oplossing aanbieden. Maak een selectie van de grootsten en meest succesvollen.
- Doe een Competitor SWOT analysis. Een SWOT analysis wordt over het algemeen gebruikt om de strengths & weaknesses binnen een eigen bedrijf te evalueren. Door je competitor te analyseren met SWOT krijg je dezelfde inzichten en kan je knelpunten, maar ook kansen identificeren voor jouw eigen idee.
- Een vaak vergeten punt, maar zeker niet onbelangrijk, is onderzoek doen naar de marketing strategie. Sommige producten zijn inhoudelijk bijna hetzelfde, maar toch doet de ene het vaak beter dan de ander door de marketing strategie.
www.strategischmarketingplan.com/wp-content/upl…
Stap 3. Bepaal of er voldoende potentiële gebruikers zijn
Wanneer je voldoende kennis hebt over de markt, zal je moeten bepalen of er ruimte is voor jouw idee. Oftewel: Zijn er genoeg mensen die gebruiker van jouw product zouden kunnen worden? Of zijn er wellicht gebruikers van concurrenten die je kan overhalen?
Stap 4. Leer je potentiële user kennen
Nu je een idee hebt wie je potentiële gebruiker zou kunnen zijn, kan je onderzoek doen om deze beter te leren kennen. Dit kan je doen door interviews te doen of een survey uit te sturen. Het doel is om het gedrag van de user te weten in de context van jouw idee. Eigenlijk valideer je jouw problem/solution-fit.
Hier hoef je nog niet een gedetailleerd plan en grote onderzoeksgroep te hebben. Een informeel gesprek met een vriend/vriendin op een feestje is ook een valide onderzoek in dit stadium. Je kan er ook voor kiezen om er al wat meer moeite in te steken. Zolang je doel maar duidelijk is en de juiste vragen beantwoord worden.
Stap 5. Ontwerp proto personas
Een proto persona is een omschrijving/schets van je ideale user of klant. Een proto persona verschilt van een standaard persona, doordat je proto persona gemaakt is op echt onderzoek en/of aannames die bevestigd zijn door data. Ook verschilt een proto persona in het feit dat deze veel dynamischer is: wanneer je meer leert over je target group, zal je persona ook veranderen.
https://medium.com/@karimcmahon/proto-personas-vs-persona-s-db8873a2d2e4
Wat je moet doen voor een compleet plaatje van je proto persona:
- Analyseer de informatie die je verzameld hebt over de wensen, doelen en drijfveer van je gebruiker.
- Visualiseer deze verzamelde informatie en deel het met betrokken collega’s.
- Geef je persona(s) een identiteit. Hier is (demografische) segmentatie van je doelgroep een belangrijk punt om goed op orde te hebben.
- Definieer welk specifieke probleem je voor je persona kan/gaat oplossen. Doordat je persona zo specifiek is, kan je gemakkelijker een niche probleem identificeren en oplossen.
Stap 6. Maak een customer journey map
Wat soms wel eens vergeten wordt, is dat producten en services niet in een vacuüm bestaan. Vooraf aan het gebruiken van jouw product, doorloopt je gebruiker nog een hele reis. Dat geldt ook voor na het gebruik. Deze reis wordt ook wel de customer/user journey genoemd.
Om het gedrag van potentiële gebruikers van jouw idee beter te begrijpen, kan je een customer journey map ontwerpen. Deze map is een verzameling van touchpoints van de gebruiker waar een interactie met jouw product kan plaatsvinden.
Een customer journey uittekenen kan intensief zijn. Je kan dit samen met betrokken collega’s effectiever doen door een customer journey workshop te organiseren. Download vooral ook ons gratis template die je hierbij zal helpen!
Stap 7. Definieer je waardepropositie en unique selling point (USP)
Nu je expert bent over de markt, je target group en je competitie kan je de visie van jouw idee vastleggen. Definieer hier wat de waardepropositie is die jij aan jouw gebruiker kan bieden. Welke voordelen kan jij beloven met jouw product om het leven van je gebruiker gemakkelijker te maken?
Dan is het belangrijk om jouw unique selling point te beargumenteren. Je moet je kunnen onderscheiden van de rest van de markt en je competitie om succesvol te zijn.
Voorbeeld: De consumentenbond heeft gevonden dat 70% van consumenten duurzaamheid een belangrijke factor vinden. Als je concurrenten milieuvriendelijkheid niet gebruiken in hun strategie, kan je er voor kiezen dit wél te doen en zo je idee te onderscheiden van de rest van de markt.
Stap 8. Definieer validatie doelen
Nu is het tijd om daadwerkelijk jouw idee te valideren. Je zal een user test/interview moeten uitvoeren, maar daar gaan eerst nog wat stappen aan vooraf. Het is ten eerste belangrijk om doelen te stellen voor jouw onderzoek. Het kan helpen door deze SMART te maken, of op z’n minst meetbaar. Je kan jezelf de volgende vragen stellen:
- Hoeveel procent van potentiële gebruikers heb ik minimaal goedkeuring van nodig?
- Hoeveel procent moet verholpen zijn van z’n probleem?
- Hoeveel procent moet de wil hebben om te investeren in mijn oplossing?
Stap 8. Ontwerp een Minimum-Viable-Product (MVP)
Het boek “the Lean Startup” is de grote inspiratie voor product validatie. De auteur Eric Ries definieert MVP als “de versie van een product die het mogelijk maakt voor een team om maximale gevalideerde kennis op te doen met de minste moeite”. Daarom is het belangrijk om je waardepropositie en USP goed op orde te hebben. Zo weet je precies wat je MVP minimaal moet bevatten om succesvol getest te worden.
Veel start-ups richten zich vooral op het perfectioneren van hun product, omdat ze bang zijn dat de waarde van het product in een lo-fi versie niet duidelijk genoeg is. Toch draagt een MVP veel minder risico en heeft deze meer voordelen.
Rent the Runway, een Amerikaanse kledinghuur-service gebruikte een serie van lo-fi MVPs om hun service te valideren. Voor één van hun early-stage onderzoeken hadden ze jurken geleenden en boden ze deze te huur aan op een evenement voor vrouwen. De vrouwen mochten de jurken niet aandoen, alleen bekijken. Dit deden ze om hun online leen-service te imiteren, wat ze in een eerdere test niet konden bewijzen. De inzichten hiervan waren positief en bewees het succes van zo een MVP.
Geen idee hoe je hiermee moet starten? Wij helpen je als tech partner graag met het ontwikkelen van een MVP!
Stap 11. Maak een landingspagina
Om je MVP goed te testen is het maken van een landingspagina een slimme stap. Om interesse in je idee te behouden van potentiële gebruikers, moeten ze je niet vergeten. Het doel van een landingspagina is om de conversatie tussen geïnteresseerden (early adopters) en jouw product te behouden.
Ideeën voor op je landingspagina zijn bijvoorbeeld een FAQ, sneakpeak en pre-order. Zo blijven ze geïnformeerd. Je kan ook feedback van je users vragen en zo jouw idee itereren en verbeteren. Daarnaast is een landingspagina ook handig om potentiële investeerders aan te trekken.
Stap 11. Voer een User Test of Interview uit
Wanneer je MVP ready is om te gebruiken, kan je je user test of interview uitvoeren. Hierin is de hoofdvraag van je onderzoek niet hoe je waarde creëert voor je gebruiker, maar of je dit überhaupt wel doet. Een goede manier om je onderzoek op te zetten is door gebruik te maken van het MVP Experiment canvas.
Een voorbeeld van een MVP-experiment is het Wizard of Oz experiment. Dit is een validatie techniek waarbij je de gebruiker het gevoel geeft dat de app/het product volledig werkt, maar zelf zit je nog achter de knoppen om het te laten werken.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat succesvol een Wizard of Oz MVP implementeerde, is het platform AirBnB. Er werd een design conferentie gehouden in de stad van Chesky en Gebbia, oprichters van AirBnB. Ze maakten een landingspagina waar ze hun appartement beschikbaar stelden voor mensen die geen geluk hadden om een hotel te boeken voor de conferentie. Deze landingspage was niet volledig werkend. De oprichters kregen simpelweg een e-mail over een boeking. Het resultaat valideerde hun idee en bewees dat mensen bereid waren te betalen voor hun service.
https://mvpworkshop.co/blog/minimum-viable-product-mvp-types-pt-2/#Wizard_of_Oz_MVP
Stap 12. Analyseer en implementeer de feedback
Wanneer je je user interview of test uitgevoerd hebt, kan je de verzamelde informatie analyseren. Deze analyse kan je dan gebruiken om als feedback te implementeren in jouw app idee. Wees hier ook zorgvuldig: Wat vond je potentiële gebruiker fijn aan jouw product? Wat kon beter? Wat maakt jouw product aantrekkelijker?
Tot slot
Nu weet je hoe je aan de slag kan gaan met jouw start-up of app idee. Zoals je misschien gemerkt hebt, is het valideren van een idee geen kort traject. Als je de uitdaging aan durft te gaan, kan een gespecialiseerde tech-partner een goede zet zijn om je op weg te helpen.
IGNE is zo een tech-partner. We hebben ervaring in het samenwerken met start-ups, en kunnen helpen met het valideren van jouw start-up idee. Schroom dus niet om contact op te nemen voor een kop koffie, want we denken graag met je mee.