Succesvolle startups beginnen met het identificeren van een breed gedeeld en onbeantwoord probleem. Zij valideren hun oplossing bij echte gebruikers. Door in een vroeg stadium jouw oplossing voor het probleem te testen, voorkom je dat je een product lanceert waar niemand op zit te wachten.
Eerst in gesprek, dan pas bouwen
Zeker als jouw startup straks draait op een digitale oplossing is het essentieel dat je weet welk probleem je moet oplossen. Zo voorkom je dat je veel tijd en geld investeert in het bouwen van een product dat niet aansluit bij de behoefte van jouw toekomstige gebruikers. Daarnaast heb je jouw eerste klanten al binnen als je ze al vroeg vraagt naar hun probleem en ze laat meedenken over de perfecte oplossing. Een succesvolle startup bouw je dus niet alleen vanaf je zolderkamer, maar je bouwt deze in samenwerking met toekomstige gebruikers.
Skip de valkuilen, gebruik Lean Canvas
Lean Canvas is een goed model om jou te helpen een succesvolle startup te bouwen. Het model is gebaseerd op het bekende Business Model Canvas maar zo aangepast dat deze aansluit op een proces dat een startup doorloopt. Het geeft je handvatten om snel het werkelijke probleem boven te halen en hier een passende oplossing voor te verzinnen. Daarnaast dwingt het je om een unieke propositie neer te zetten waarmee jij succesvol wordt. Dit is essentieel in het laten slagen van jouw startup. Het uiteindelijke product is hieraan ondergeschikt.
In deze blog geven we je 5 redenen om het model te gebruiken voor het schetsen van digitale oplossingen zoals online platforms of mobiele apps.
1. Minimaliseer de risico’s door aannames gericht te toetsen
Een onderneming starten doe je sowieso op basis van aannames. Stel, je hebt een goed idee voor een nieuwe app. Dan doe je de aanname dat potentiële klanten dit ook een goed idee vinden. Daarnaast doe je aannames over het probleem dat je voor deze klanten oplost, welke prijs ze willen betalen voor jouw app en dat ze af gaan stappen van de huidige oplossing die ze gebruiken. Allemaal leuk en aardig, maar best wel risicovol als je op basis van deze aannames direct jouw app gaat bouwen. Slimmer is het om deze aannames eerst te testen voordat je start met de ontwikkeling van jouw app.
Met een Lean Canvas breng je jouw aannames heel beknopt in kaart. Daarmee heb je een mooi startpunt voor het toetsen van jouw aannames. Met bijvoorbeeld een gebruikersonderzoek kun je daadwerkelijke problemen in kaart brengen en mogelijke oplossingen direct bij de gebruikers toetsen. Daarop pas je jouw Lean Canvas weer aan.
“Veel startups falen niet omdat ze geen goed product ontwikkelen maar omdat ze het verkeerde product ontwikkelen.” aldus Ash Maurya
2. Je ontwikkelt een oplossing waar gebruikers écht iets aan hebben
Een Lean Canvas vul je in voor een specifiek klantsegment. Zo kun je heel gericht het probleem van dit segment in kaart brengen om vervolgens een goede oplossing te bedenken. Als je jouw Lean Canvas hebt getoetst onder gebruikers, kun je de ontwikkeling van een minimum viable product starten. Dit is het minimale product dat je nodig hebt om de markt op te kunnen gaan. De ‘problem solution’ box is hiervoor het perfecte startpunt. De oplossingen die je hier hebt gedefinieerd bepalen welke features jij als eerste gaat ontwikkelen. Door pas te starten met deze ontwikkeling nadat je alle aannames in jouw Lean Canvas hebt getest, voorkom je dat je een product ontwikkelt waar gebruikers niet op zitten te wachten.
3. Een Lean Canvas is heel praktisch toepasbaar
Een goed ingevuld Lean Canvas geeft enorm veel handvatten voor het bepalen van de vervolgstappen in jouw ondernemerschap. Maar het invullen is niet eenvoudig. Alles in jouw Lean Canvas moet namelijk met elkaar kloppen. Stel, je hebt jouw Lean Canvas helemaal ingevuld en gaat jouw aannames toetsen in de praktijk. Vervolgens blijkt dat klanten wel te spreken zijn over jouw oplossing maar ze de prijs niet willen betalen die je voor ogen hebt. Dan ga je terug naar de tekentafel om te kijken hoe je dit probleem kunt oplossen. Net zolang tot je een oplossing hebt die werkt.
Het Lean Canvas model dwingt je om dingen kort en bondig op te schrijven. Hiermee is de cyclus van invullen, toetsen en wijzigen eenvoudig toe te passen in de praktijk. Een uitgeschreven businessplan leent zich hier veel minder voor en legt ook minder makkelijk bloot waar eventuele problemen in jouw business model zitten.
4. Overtuig investeerders met een rock solid business model
Lean Canvas dwingt je om goed na te denken over de belofte die je waarmaakt met jouw product. Daarnaast breng je ook in kaart wat jouw unieke voordeel is ten opzichte van concurrenten. Jouw ‘unfair advantage’ is niet kopieerbaar en niet te koop. Dit maakt het voor concurrenten nagenoeg onmogelijk om te doen wat jij doet. Vaak zit dit hem in heel specifieke ervaring of kennis. Voor investeerders is het belangrijk om te weten wat jou uniek maakt. Tegelijkertijd moeten ze ook overtuigd zijn van jouw kunnen en het vertrouwen hebben dat jij weet wat je doet.
Door in één oogopslag samen te vatten welk probleem jij oplost voor het specifieke segment en hoe je dit doet, kun je investeerders jouw verhaal eenvoudig vertellen. Een goed ingevuld Lean Canvas straalt het vertrouwen uit dat jij weet wat je doet én legt investeerders tegelijkertijd eenvoudig uit wat dit is. De ideale manier om investeerders te overtuigen om te investeren in jouw onderneming!
5. Handvatten voor jouw tech partner
Een Lean Canvas is beknopt en geeft een heel duidelijk beeld van het probleem en de daarbij passende oplossing. Deze zijn extreem belangrijk voor de techneuten die jouw digitale oplossing gaan bouwen. Ze moeten goed begrijpen welk probleem ze moeten oplossen zodat ze geen functionaliteiten bouwen die niet nodig zijn. Dit scheelt niet alleen frustratie en tijd maar ook geld. Wel zo fijn toch?
Ook handig voor de doorontwikkeling van jouw platform of app
Dat wij enthousiast zijn over het gebruik van Lean Canvas voor het ontwikkelen van digitale oplossingen, mag duidelijk zijn. Het geeft zoveel handvatten om scherp te krijgen wat je precies moet ontwikkelen om een succesvol product in de markt te kunnen zetten. Daarom pleiten we ervoor dat je dit model niet alleen gebruikt voordat je begint met de technische ontwikkeling, maar ook als je jouw product gaat doorontwikkelen om een groter aantal gebruikers aan te spreken.
Ook enthousiast geworden om aan de slag te gaan met Lean Canvas? Met behulp van dit template gaat het een stuk makkelijker!