Als je een bedrijf opbouwt waarin je voor een belangrijk deel afhankelijk bent van een digitaal product, zoals een online platform of app, wil je jouw tech op orde hebben. Als je zelf de ontwikkelcapaciteit of kennis niet in huis hebt, is het belangrijk om een goede tech partner te kiezen. Eerder schreef ik al een blog over hoe je de juiste partner kiest voor jouw start-up en stelde ik een checklist op om je hierbij te helpen. In deze blog help ik je om het gesprek aan te gaan met jouw tech partner over de juiste samenwerkingsvorm. Welke vorm je ook kiest, je wil dat jouw tech partner altijd tot het uiterste gaat voor jou.
Hoe meer je jouw tech partner laat delen in de successen, hoe meer commitment je krijgt
Er zijn verschillende manieren van samenwerken mogelijk. Laat ik voorop stellen, dat je in alle vormen mag verwachten dat jouw tech partner je op de best mogelijke manier helpt. Toch kan de samenwerkingsvorm wel een handje helpen in het krijgen van extra commitment. Dit doe je bijvoorbeeld door jouw tech partner een belang te geven in jouw bedrijf. Zo ben je samen verantwoordelijk voor het succes maar deel je ook eventuele verliezen. Hieronder licht ik 5 mogelijke samenwerkingsvormen toe, waarbij iedere vorm z’n voor- en nadelen heeft.
1. Op projectbasis
Samen met jouw tech partner bepaal je welke oplossing je nodig hebt. Vervolgens maakt jouw partner een projectprijs op basis van een uur- of vast tarief en weet jij dus precies waar je qua kosten aan toe bent. Zeker als je al heel goed weet wat je nodig hebt, is dit een fijne manier van samenwerken. Je kunt de kosten namelijk heel goed voorspellen.
Het nadeel is echter dat je meestal niet precies weet wat je nodig hebt en je waarschijnlijk na opleveringen aanvullende wensen hebt. Op dat moment maak je nieuwe afspraken met jouw tech partner voor de doorontwikkeling. Deze kosten zijn vooraf heel erg lastig in te schatten wat budgetteren op de lange termijn juist lastig maakt. Daarnaast heb je ook te maken met de planning van jouw tech partner. Projecten moeten ingepland worden en doorontwikkeling gaat niet per definitie voor andere lopende projecten van jouw tech partner.
2. Succesfee bij oplevering
Je kunt jouw tech partner extra motiveren door een succesfee af te spreken naast de projectprijs. Je bepaalt dan met elkaar welk bedrag ze krijgen ná oplevering van de werkende tech oplossing. Dit kan helpen om de doorlooptijd van het project binnen de perken te houden en te garanderen dat je een werkende oplossing krijgt. Het is wel zaak om vooraf goed af te spreken wanneer ze dan recht hebben op deze fee en waar de oplossing dan aan moet voldoen. De hoogte van de succesfee bepaalt natuurlijk hoeveel ‘harder’ jouw tech partner voor je gaat lopen.
3. Kickback-fee op basis van de prestaties van het product
De kickback-fee ligt in het verlengde van de succesfee en spreek je ook af naast een basis projectprijs. De kickback-fee is een bedrag dat jouw tech partner krijgt afhankelijk van de prestaties van jouw product. Oftewel, als jouw product daadwerkelijke verkocht wordt.
Stel, je laat een app ontwikkelen die verkocht gaat worden op een abonnementsbasis, alles werkt en technisch is het product perfect. De gratis variant liep goed, maar je gaat pas geld verdienen als de gebruikers ervoor gaan betalen. Je kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat voor ieder abonnement op jouw app van, laten we zeggen € 2,50 per maand, € 0,50 als kickback-fee naar jouw tech partner gaat. Voor hoe lang is aan jou… Je kunt de totale kickback-fee aftoppen op bijvoorbeeld een totaal van € 100.000,- of de afspraak doorlopend maken. Je kunt er ook voor kiezen om de kickback-fee variabel maken door bijvoorbeeld € 0,50 te betalen voor de eerste 10.000 abonnementen, daarna € 0,25 voor de tweede 10.000 abonnementen, etcetera.
Deze manier van samenwerken motiveert de tech partner om er alles aan te doen om een oplossing te bouwen die bijdraagt aan de verkoop van jouw product. Een win-win dus, jullie hebben er immers beide baat bij dat jouw product slaagt.
4. ‘Sweat equity’ op basis van een minderheidsbelang
Sweat equity, oftewel, jouw tech partner investeert bloed, zweet en tranen in de ontwikkeling van jouw technische oplossing in ruil voor aandelen. Jouw tech partner wordt dus mede eigenaar. Bij deze samenwerkingsvorm is er geen sprake meer van een projectprijs. Dit betekent dus geen, of een beperkte financiële investering aan de voorkant. Het betekent wel dat je jouw winst, maar ook verlies, gaat delen met jouw tech partner en jouw tech partner een vorm van zeggenschap krijgt in jouw bedrijfsvoering. Het gaat hierbij wel om een minderheidsbelang wat wil zeggen dat jij zelf altijd de laatste stem hebt.
Vindt jouw tech partner dit een te groot risico? Dan kun je deze vorm altijd nog mixen met bijvoorbeeld ‘de projectprijs’ tegen gereduceerd tarief.
5. Joint venture
Een joint venture is een manier van samenwerken waarbij jullie beide investeren in de gezamenlijke oplossing. Hoewel jullie beide ondernemingen zelfstandig blijven bestaan, zijn jullie samen verantwoordelijke voor het slagen van het gezamenlijke product. Bij deze manier van samenwerken is meestal sprake van een 50-50 verdeling tussen jou en je tech partner. Dit betekent dat jullie beide financiële middelen maar ook personeel en kennis inbrengen om het product te laten slagen. Het voordeel? Je weet zeker dat jouw tech partner ook echt gelooft in de oplossing en tot het uiterste gaat om er een succes van te maken. Het betekent echter wel dat je geen volledige zeggenschap meer hebt en iedere stap die je wil zetten moet overleggen.
De afhankelijkheid van jouw tech oplossing bepaalt beste samenwerkingsvorm
Is jouw bedrijf 100% afhankelijk van de technische oplossing die je gaat bouwen, dan wil je een partner die zich voor 100% inzet voor jouw bedrijf. Een joint venture of ‘sweat equity partner’ past hier het beste bij. Wil je op termijn juist graag je eigen team bouwen? Dan is een mildere samenwerkingsvorm prima waarbij je werkt op basis van de kickback- of succesfee.
Weet je niet zo goed welke samenwerkingsvorm het beste bij jou past? Ik denk graag met je mee. Bij IGNE werken we het liefst aan projecten waar we echt in geloven. Dus investeren in een goed idee is voor ons een vanzelfsprekendheid.