Het prille begin
De ontwikkelingsmethode achter Happybase is begonnen bij Marianne Meijers. Als docent en coach aan de Hogeschool van Amsterdam wist Marianne als geen ander hoe essentieel het is om individuen te ondersteunen in hun persoonlijke en professionele groei. Vanuit haar kennis en ervaring heeft Marianne boeken geschreven waarin Design Thinking principes en Positieve Psychologie samenkomen als fundament voor de Happybase-methode.
De reis van Happybase nam een nog spannendere wending toen Eva Meijer aan boord kwam. Eva bracht een ondernemersgeest en een heldere visie voor de toekomst van Happybase.
Technologie om het bereik te vergroten
Eva en Marianne vertaalden de methodiek in toegankelijke microlearnings en tools die niet langer enkel in boeken of in fysieke sessies konden worden toegepast, maar ook online konden worden aangeboden. Er werd een standaard-software-oplossing aangeschaft om dit te ontsluiten en met behulp van een marketingbureau een huisstijl uitgewerkt.
Ingegeven door de enthousiaste reacties van leidinggevenden bij grote namen zoals ABN Amro, Crisp, DMP, Decathlon en FrieslandCampina, werd duidelijk dat de potentie groot was, maar ook dat er nog flink wat aanvullende wensen waren.
Maar wat zou de beste technische oplossing zijn om de methodiek zo effectief mogelijk in te zetten? Het vinden van een betrouwbare techpartner was de volgende stap, in onze blog vind je tips over hoe je de juiste techpartner vindt.
“Wiert is onze ervaren Tech Lead, met een stevige greep op zowel technisch als zakelijke aspecten. Zijn brede ervaring in webontwikkeling biedt ons een stevig fundament voor de toekomst. “ - Eva Meijer
De synergie tussen Happybase en IGNE
Marianne en Eva kwamen in contact met HR-expert Jurriaan Graaff en betrokken hem bij Happybase. Als tevreden klant van IGNE, zorgde Jurriaan voor de link tussen Happybase en IGNE.
Vanaf dat moment ging het snel, want het was alsof twee puzzelstukjes perfect in elkaar pasten. Samen met Happybase zijn we in een aantal workshops op zoek gegaan naar de manier waarop de techniek de groei van Happybase zou ondersteunen. Als onderdeel van deze workshopfase namen de founders van IGNE ook deel aan de "Happybase Facilitator Training", een managementcursus gericht op talentontwikkeling, interne mobiliteit, en de unieke uitdagingen van Gen Z. Dit alles om het product en de bijbehorende vervolgstappen zo goed mogelijk te begrijpen.
Aan de hand van deze ervaring werd besloten dat een SaaS-oplossing waarin een online suite zou worden ontwikkeld met kernelementen die voor Happybase van belang zijn. In de discoveryfase die hier op volgde werden deze elementen verder uitgewerkt.
De volgende stap was het ontwikkelen van een MVP. Met een minimal viable product is Happybase in staat om de markt verder te verkennen, de vraag van gebruikers nog beter te begrijpen en de mogelijkheden van de methoden aan te tonen.
“Ik ben heel blij met IGNE als techpartner. Ik ben er achter gekomen dat dit veel meer inhoudt dan alleen een partij die een platform bouwt; ze denken echt met mij en het bedrijf mee. Ze zetten op een eerlijke manier alle opties op een rij en laten mij vrij in mijn keuze.” - Eva Meijer
Een vrolijke online suite: Jouw Happybase
In slechts vier maanden doorliepen we de workshop- en discovery-fase, gevolgd door de ontwikkeling van een MVP in slechts 4 development sprints. Lees in onze blog waarom het verstandig is om eerst met een MVP aan de slag te gaan.
Happybase staat voor werkgeluk, en dit zie je terug in de online suite. Helemaal in de huisstijl van Happybase hebben wij een platform vol oefeningen, tools en gespreksformats, ontwikkeld waarin werknemers zelf de regie kunnen pakken over hun eigen carrière. De suite nodigt werknemers uit om hun Happybase te ontdekken. Door kleine, behapbare opdrachten te voltooien, ontstaat een dieper inzicht in wat hen als individu drijft.
Managers transformeren tot coaches
Happybase is niet alleen een zegen voor werknemers, maar ook een krachtig hulpmiddel voor managers. Functioneringsgesprekken veranderen van routinechecks in diepgaande dialogen.
In plaats van zelf alles te moeten uitvragen kan men meteen de inzichten toepassen. Zit deze persoon nog wel op de juiste plek binnen het bedrijf, waar wil hij of zij over 3 jaar zijn, en hoe kun je dat faciliteren? De suite is zo ingericht dat ook de manager zelf kan inloggen, en de uitkomsten van de werknemers in kan zien. Hierdoor kan ook de manager goed voorbereid een gesprek in gaan, en zelf aantekeningen maken in de persoonlijke dossiers van werknemers. Hierdoor zijn alle inzichten op één plek verzameld en kunnen managers en werknemers directe, zinvolle gesprekken voeren.
Van MVP naar een glansrijk eindproduct
Het MVP werd snel een hit, want binnen enkele weken na de lancering waren er al 20 bedrijven die Happybase wilden implementeren, waaronder logischerwijs IGNE, want wij werken intern inmiddels ook met de methodiek.
Dit MVP werd ook een cruciaal hulpmiddel om potentiële investeerders te tonen hoe transformationeel de methodiek echt was. Met de verworven financiering en de solide samenwerking met IGNE is Happybase nu klaar om naar het volgende niveau te schakelen. Er wordt al hard gewerkt aan de volgende versie van de suite, met als doel om nog diepere inzichten en meer geïntegreerde tools te bieden.
Bovendien wordt er gekeken naar internationalisering. Het idee dat begon in de gangen van de Hogeschool van Amsterdam heeft nu het potentieel om wereldwijd impact te maken.